Je běžecký pás součástí vaší domácnosti nebo přímo fitness služeb? Chcete, aby pracoval dlouhodobě v pořádku a odstranit včas každý problém? Běžecké pásy časem vykazují různé problémy a jedním z nich může být třeba jeho zpomalení. Víte co to způsobuje a jak se potíží zbavit?
Můj pás se cítí pomalý
Oblíbeným sportovním náčiním je kromě jiného také běžecký pás, který najdete nejen v profesionálních fitness, ale také v domácnostech. Jeho hlavní výhodou je možnost běhání či chůze v interiéru a zajištění fyzické kondice či hubnutí i přes nepřízeň počasí.
Občas se tedy může stát, že zjistíte, že váš pás je jaksi zpomalený. Co dělat, když váš pás zpomalil?
Když pustíte pás bez toho, abyste si na něj stoupli, tak zjistíte, pracuje normálně. Jakmile si však na něj stoupnete, tak buď zpomalí hned, nebo po nějaké krátké době.
Důvodem zpomalení může být:
- Opotřebování běžeckého pásu nebo paluby
- Přílišná těsnost běžeckého pásu nebo motorového pásu třeba po nedávné úpravě
- Ztrácení točivého momentu motoru, potřeba kartáče nebo demagnetizace
- Klesá řídící jednotka
- Odříznutí drážky na hnací kladce předního válce
- Ovladač
1. V prvním případě, tedy při opotřebování je potřebné provést testování běžeckého pásu odebráním zesilovače DC nebo střídavého proudu AC. Lepším testem je pak test pobřeží nebo zkušební stoupání, pokud chybí stejnosměrný ampérmetr.
Test probíhá formou dostání se na běžecký trenažér, nastavit nejnižší nastavení sklonu a chodit na pásu při 3MPH. Po vyjmutí bezpečnostního klíče by mělo k zastavení dojít po 2-3 úplných krocích, v opačném případě jde o vysoké tření.
Při testu zkušebního stoupání je potřebné nastavit trenažér na maximální stoupání a chodit na něm při 3MPH. Pokud běžecký pás pracuje pouze na minimálním sklonu, je potřebná výměna.
2. V druhém případě, při těsnosti pásu, je potřebná kontrola, při které musíte být schopni zvednout pás do výšky 3“ a to bez námahy. Utažené řemeny je potřebné uvolnit a ujistit se, že tím nevytváříte nebezpečné klouzání.
Motorový pás by zase mělo být možné otočit rukama na úhel 90° od jeho běžné polohy. V případě přílišné těsnosti, je potřebné povolení. Dále vyzkoušet klouzání, a pokud je děláno správným napětím, je potřebná výměna pásu motoru.
3. V třetím případě tedy potřeba kartáčů a demagnetizace, je potřebná nová sada motorových kartáčů. Demagnetizace je snadné diagnostikovat, protože není tolik běžná.
Testování motoru probíhá formou cizího předmětu na dlouhé hřídeli. Po určení směru rotace motoru je potřebné zatlačit na objekt a tím pádem na setrvačník ve směru jeho otáčení. Pokud motor lze zpomalit, znamená to výměnu kartáčů.
V případě testi demagnetizace je potřebné motor demontovat. Dále vyndat jádro motoru po odstranění šroubů a vytáhnout motor z krytu. Pokud magnety jádro vytáhnou proti pouzdru a je těžké ho odstranit, tak jsou magnety v pořádku. V opačném případě je potřebná výměna motoru.
Nejčastější příčinou zpomalení je ovladač. Výměna řadiče však problém zpomalení nevyřeší a stejně skončíte u výměny pásu a kontroly. Zkoušky výpadku jsou u většiny ovládacích prvků normální, a to díky omezovači proudu. Pokud i po odstranění ostatních problémů zůstává jako příčina zpomalení ovládací prvek, je potřebná jeho výměna.